Pankista soitettiin tässä joku aika sitten. He halusivat varata minulle ajan, että voisimme keskustella pankkiasioistani. Minä sanoin, että ei minulla ole nyt mitään keskusteltavaa, mikään ei ole kohdallani muuttunut tai muuttumassa. Virkailija oli kuitenkin sitä mieltä, että aika pitäisi nyt varata ja sitten voisimme kartoittaa asiani yhdessä siellä konttorissa. No, en jaksanut kinata asiasta vaan otin sitten sen tarjotun ajan. Minulle varattiin tunti aikaa, se ilmeni puhelimeeni hetken kuluttua ilmestyneestä tekstiviestistä. Päätin kyllä samantien, että minulla on sille tunnille muutakin tekemistä, kun istua pankissa kuuntelemassa tarjouksia vakuutuksista. Sitähän se nimittäin olisi ollut, se kartoittaminen. Tällainen soitto tuli pari vuotta aiemminkin ja silloin menin kiltisti pankkiin kartoitukseen ja kun oli todettu osoitteen ja puhelinnumeron paikkansapitävyys, alkoi myyntipuhe vakuutuksista. En vaihtanut vakuutuksiani heille, enkä ottanut uusia, nykyinen vakuutusyhtiöni on osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi.
Pankit ovat muutenkin muuttuneet minusta huonompaan suuntaan. Käteinen raha tuntuu olevan siellä varsinainen peikko. Siitä rangaistaan heti, jos yrittää mennä pankkiin maksamaan laskua käteisellä rahalla. Minun käyttämäni pankki ilmoitti juuri, että heinäkuun alusta käteismaksu konttorissa maksaa kuusi euroa. Jos olisi vaikka kymmenen euron maksu, niin sen maksaminen pankissa käteisellä tulisi maksamaan kuusitoista euroa. Muutenkin pankit ovat rajoittaneet palveluitaan niin, että monilla konttoreilla on vain jonkin tietyn päivän tiettyinä tunteina mahdollisuus käsitellä käteistä. Olen kuullut monen pienen yrittäjän tuskailevan tätä käytäntöä. Yrittäjä joutuu kesken kiireisen päivän lähtemään pankkiin käteiskassansa kanssa ja koska sen käteisen kanssa voi mennä vain rajoitetun ajan, niin pankissa on monta muutakin samoissa asioissa, kuten esimerkiksi vanhempaa väkeä, joka edelleen haluaa käyttää käteistä rahaa korttien sijasta. Siellä sitten kaikki kilvan jonottelevat.
Ilmeinen pyrkimys onkin ollut jo vuosia unohtaa raha ja siirtyä vallan "virtuaalisiin" maksuihin. Maksetaan kaikki korteilla ja laskujenkaan kanssa ei pidä mennä pankin henkilökuntaa häiritsemään, vaan jokainen hoitakoon laskunsakin itse nettipankin kautta. Aluksi tämä kaikki oli tietysti ilmaista, mutta nyt kun ollaan saatu kaikki totutettua kortteihin ja nettipankkeihin, niin nyt voidaan sitten pistää kaikkiin hyvä hintalappu. Esimerkiksi tässä minun käyttämässäni pankissa Visa-kortin kuukausimaksu on 2,75, eli vuodessa pankki veloittaa kortistani 33€, vaikka en käyttäisi korttia lainkaan. Jos haluaisin korottaa väliaikaisesti kortin luottorajaa, niin se maksaisi 30€. Eikä sekään enää ole ilmaista, että itse näpyttelen laskuni tietokoneelle ja maksan ne nettipankin kautta, tästäkin pankki veloittaa 2,70€ kuukausimaksun, eli 32,40€ vuodessa. Se, että maksan ostokseni kortilla ja laskuni verkkopankissa maksaa minulle 65,40€ vuodessa. Jos tähän haluaisin lisäksi vielä paperisen kuukausitiliotteen, niin se maksaisi 27,60€ lisää, eli yhteissumma olisi 93€. Jos menisin konttoriin kyselemään tilitapahtumiani, niin siitä hyvästä tilini saldo vähenisi 2,50€. Jos sattuu käymään pankin konttorissa, niin on hyvä muistaa ettei tule kysyneeksi tilinsä saldoa, eikä niitä laskujakaan kannata sinne pankkiin viedä koska pankki veloittaa viisi euroa per lasku.
Kun asiakas nyt hoitaa ihan itse pankkiasiansa, niin konttorin henkilökunnalla jää sitten hyvin aikaa soitella asiakkaille, että tulkaa nyt käymään täällä konttorilla, varataan aika ja tehdään kartoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttien valvonta on otettu käyttöön. Blogin kirjoittajan on hyväksyttävä kaikki kommentit.