keskiviikko 6. elokuuta 2014

Kesäpäivien puuhia

Helteet ne vaan jatkuvat. Nyt on kuulemma ollut jo 30 päivää hellettä. En valita, oli se alkukesän kylmyys niin kurjaa. Marjasato on alkanut kypsyä ja olenkin poiminut ahkerasti vadelmia, hieman laiskemmin viinimarjoja ja todella innokkaasti lakkoja.
Sattui niin hauskasti, että tänä vuonna nuorimmaiseni pitää kerätä kasvisto kouluun. Hän on siitä ollut kovin innoissaan ja ahkerasti kasvistoaan kerännyt. Minä olen ollut apuna lähinnä kuskin ominaisuudessa ja vienyt häntä todennäköisiin kasvien löytöpaikkoihin. Tässä joku aika sitten hän halusi löytää pyöreälehtisen kihokin. Lähdimme siis suolle. Ilma oli kuuma ja paarmat pörisivät kun saavuimme suon reunaan. Ei tarvinnut kauan edetä kun tytär huusi innoissaan löytäneensä kihokin. Minä sinne katsomaan ja mitä minä näinkään! En suinkaan kihokkia vaan lakkoja! Kyllä siinä se kihokkikin oli, mutta minä huomasin vain ne lakat. Silloin ne olivat vielä raakoja ja osa vasta kukassa. Pieni pelko iski, että joku muu löytää ne kypsinä ennen minua.


Nyt olen käynyt siellä suolla kolme kertaa ja joka kerta tullut saaliin kanssa kotiin. En voi kuin ihmetellä tuuriani, ettei kukaan muu ole niitä siellä käynyt poimimassa. Tai sitten kukaan muu ei ole niin hullu, että lähtee suolle kolmenkymmenen asteen helteellä paarmojen syötiksi.

Eilen kävin viilentämässä itseäni helmiä tehden. Ai, miten se on mahdollista, että siinä tulityötä tehden uunin vieressä istuen viilenee? Minun työtilani on kivirakenteisessa hallissa, ja siellä on lämpötila mukavat kaksikymmentä astetta. Tällä helteellä oikein miellyttävä työtila.



Näihin helmiin tuli minusta varsin kauniita ja herkkiä yksityiskohtia. Valitettavasti en nyt saanut niitä ikuistettua parhaalla mahdollisella tavalla, ikkuna peilaa helmien pintaan, mutta on niin kuuma etten jaksa mennä ulos kuvaamaan.

Tämä aamupäivä meni tehdessä käsityökorttelin blogipostausta. Tein sinne ohjeen liikkuvista solmuista. Sitä kysytään niin usein, että tein siitä kuvalliset ohjeet. Sitä voi käydä katsomassa TÄSTÄ klik.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien valvonta on otettu käyttöön. Blogin kirjoittajan on hyväksyttävä kaikki kommentit.